Lyngstad Ernæring

FODMAP innhold i varme drikker – oppdateringer fra Monash University

Legg igjen en kommentar

Oppdateringer fra Monash Universitys forskningsteam. Merk at målingene er basert på EN kopp varm drikke.

Kaffe: En kopp kaffe uten melk er low-FODMAP for deg som skal holde deg unna melkeprodukter. Har du problemer med laktose og ønsker melk i kaffen – velg laktosefri melk eller soyamelk basert på soyaprotein. Soyamelk basert på hele soyabønner er high-FODMAP.

Te: Tabellen viser at svak te inneholder logisk nok et lavere nivå av FODMAPs enn sterkere te. Lag deg te, men ikke la teposen trekke for lenge.

Kakao: Det er litt vanskeligere å forholde seg til dataene gjort på «hot chocolate», da datene er basert på «the australian way of making hot chocolate», men som med det meste innen low-FODMAP dietten er det mengdene som avgjør om man opplever symptomer eller ikke.

«If milk is added, choose suitable low FODMAP milk such as lactose-free cow’s milk or soy milk (based on soy protein, not whole soy beans- which are high in FODMAPs). Many individuals with lactose malabsorption can tolerate small amounts of lactose-containing milks such as cow’s or goat’s milk (e.g. 2 tablespoons). It is important to note that caffeine does affect gut motility and, when consumed in excess, can be an additional symptom trigger.»

Low FODMAP Content Moderate FODMAP Content High FODMAP Content
Coffee(regular or decaff) 
  • Instant* (2 heaped teaspoons)
  • Espresso, black (single or double shot)*
  • Espresso* (single or double shot) made up with lactose-free cow’s milk to 1 cup/250ml
  • Espresso* (single or double shot) made up with soy milk (soy protein) to 1 cup/250ml
  • Espresso* (single or double shot) made up with cow’s milk to 1 cup/250ml
  • Espresso* (single or double shot) made up with soy milk (soy beans) to 1 cup/250ml
Tea (1 cup or 250 ml) 
  • Black tea leaves/bag, weak
  • Chai tea, weak
  • Dandelion tea, weak
  • Green tea
  • Herbal tea, weak (Fruit based with chicory root)
  • Peppermint tea
  • White tea leaves/bag
  • Black tea leaves/bag,strong
  • Dandelion tea, strong
  • Chai tea, strong
  • Chamomile tea
  • Fennel tea
  • Herbal tea, strong (fruit-based with chicory root)
  • Oolong tea
Hot Choco- late
  • Carob powder (1 heaped tsp)
  • Cocoa powder (3 heaped tsp)
  • Drinking Chocolate (23%, 60% or 70% cocoa) (2 heaped tsp)
  • Chocolate Energy Drink (3 heaped tsp)
  • Carob powder (2 heaped tsp)

 

Kilde: http://med.monash.edu.au/cecs/gastro/research/updates.html

Vil igjen tipse om The low FODMAP Diet App . Hvis du er usikker på om du vil bruke 70 kroner på en app, så vil jeg minne deg på at pengene støtter videre forskning på IBS, noe som er vel verdt å bruke noen kroner på.

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s