Lyngstad Ernæring

Eltefrie rundstykker av spelt (FODMAP-vennlig)

6 kommentarer

Det er lite som slår duften av nystekte rundstykker når magen skriker etter frokost. Jeg er veldig glad i brød og kan ikke tenke meg et kosthold uten. Derfor er jeg ekstremt glad for speltmel er lavt på FODMAPs;  Speltmel inneholder et lavere nivå av fruktaner enn hvete, rug og bygg og er derfor et godt alternativ til deg som går på FODMAP-redusert kost. Disse rundstykkene lager seg egentlig selv, de krever bare litt planlegging. Jeg satte deigen i går kveld, lot den heve i løpet av natten og stekte dem klar til frokost.

Eltefritt speltrundstykke

 

Oppskrift til ca 12 rundstykker

500 gram speltmel (250 g sammalt spelt og 250 g fintmalt)

4 dl vann (eventuelt 3 dl vann og 1 dl appelsinjuice*)

1/2 ts tørrgjær

1 ts salt

 *Baksten blir mer vellykket ved å tilsette vitamin C når du baker med speltmel: Derfor kan du bytte ut 1 dl vann med appelsinjuice! Baksten blir veldig bra uten også, men har du juice stående – try it! 

+ Tilsett gjerne noen frø eller nøtter i deigen hvis du ønsker en litt mer spennede deig. Jeg hadde i et par spiseskjeer knuste linfrø i mine rundstykker.

Slik gjør du det:

1. Bland ingrediensene i en bolle og bland godt sammen til en fin og smidig deig. Deigen skal være litt bløt, men ikke flytende.

2. Dekk bollen med plastfolié og la den heve i 8-18 timer (eller over natten) på kjøkkenbenken

3. Etter hevetiden: Nå skal du se en luftig, fin og klissete deig i bollen – ikke elt den! Ta fram et bakepapir, en stor spiseskje/liten ause og eventuelt en slikkepott og legg «klatter» på bakepapiret (se bildet under). Eventuelt kan du bruke et muffinbrett.

2014-05-18 08.51.15

 

4. Formvarm ovnen og stekebrettet du skal steke rundstykkene på på 250 grader og la rundstykkene etterheve noen minutter.

5. Skru ned ovnen til ca 200 grader og før bakepapiret med rundstykkene over på den oppvarmede bakeplaten. Stek rundtsykkene i cirka 15 minutter.

6. Nyt og kos deg!

 2014-05-18 15.22.33

2014-05-18 15.27.51

Julianne

 

Reklamer

6 thoughts on “Eltefrie rundstykker av spelt (FODMAP-vennlig)

  1. tror du man kan lage denne deigen som et brød også?

    • Absolutt, det er det jeg egentlig bruker å gjøre 🙂

      Sjekk ut denne videoen for fremgangsmåte!

      Du kan også bruke vanlig brødform, en må ikke bruke jerngryte. 🙂

  2. Veldig gode og enkle rundstykker! I morgen blir det nybakt frokost 😉

    • Så kjekt å høre, Renate 😀 De lager seg nærmest selv og det er ikke feil i en travel hverdag 😉

  3. Dette må prøves Julianne 🙂 God helg te deg og Terje 🙂

    • De lager seg selv, Wenche! Kjempegode. God helg til deg også! Veldig hyggelig at du tar deg tid til å titte innom og at du legger igjen en hilsen 😀

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s